Uroczysty Koncert z okazji 75-lecia Filharmonii Lubelskiej: L. Geniušas / W. Rodek


Piątek, 13 grudnia 2019, godz. 19:00
Bilety 50, 40, 30 zł
Sala koncertowa FL

Uroczysty Koncert z okazji 75-lecia Filharmonii Lubelskiej

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej

Chór „Kantylena” III LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie
Małgorzata Nowak – przygotowanie chóru
Chór „Akademos” Prywatnego LO im. I. J. Paderewskiego w Lublinie
Elżbieta Niczyporuk – przygotowanie chóru
Chór „Kasjopea” SP nr 6 im. R. Traugutta w Lublinie
Alicja Grzeszczyk i Urszula Matwiejuk – przygotowanie chóru

Lukas Geniušas – fortepian
Wojciech Rodek – dyrygent

Stefan Münch – słowo o muzyce
 

Program:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery „Wilhelm Tell”
Siergiej Rachmaninow – II koncert fortepianowy c-moll op. 18
Ludwig van Beethoven – Uwertura Leonora III op. 72b
Ludwig van Beethoven – Fantazja na fortepian, chór i orkiestrę c-moll op. 80

 

Uroczysty wieczór koncertowy w Filharmonii Lubelskiej wypełniony będzie muzyką G. Rossiniego, S. Rachmaninowa i L. van Beethovena w wykonaniu niezwykłych artystów. Gościem wieczoru będzie wybitny pianista, laureat wielu konkursów pianistycznych, w tym II Nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie oraz nagrody specjalnej Towarzystwa im. F. Chopina za najlepsze wykonanie poloneza w II etapie. W ostatnim utworze koncertu wystąpią chóry szkolne z Lublina.
Koncert rozpocznie uwertura do opery „Wilhelm Tell” – ostatniej opery Gioachino Rossiniego (1792-1868) – szczególnie popularna ze względu na charakterystyczną, szybką ostatnią część. Pomimo uczucia rozczarowania i znużenia ze strony widowni po premierze opery w Paryżu Rossini, jako dowód uznania, otrzymał od Karola X Burbona Krzyż Kawalerski Legii Honorowej.
II Koncert fortepianowy c-moll Siergieja Rachmaninowa to niewątpliwie najpopularniejszy koncert fortepianowy tego kompozytora. Utwór powstał na przełomie wieków XIX i XX (1900/1901). Solistą podczas premiery drugiej i trzeciej części koncertu był sam kompozytor, który tworzył to dzieło w okolicznościach rekonwalescencji po przebytej depresji klinicznej oraz wypaleniu twórczym.
Rzadko zdarza się, iż jedna opera ma aż cztery wersje uwertury. Tak jest w przypadku jedynej opery Ludwiga van Beethovena „Fidelio”. Ciągłe poprawki kompozytora zaowocowały ostateczną wersją uwertury, jednak wcześniej istniały aż trzy „Leonory” – zgodnie z wcześniejszym tytułem opery. Najpopularniejsza z nich, tzw. „Leonora III” (1806) stanowi samodzielne dzieło symfoniczne bez ścisłego związku z dramaturgią opery. Jej odrębny charakter przyczynił się do późniejszych poprawek, których owocem była przystępna i efektowna uwertura „Fidelio”.
IX Symfonia Ludwiga van Beethovena to nie jedyne dzieło kompozytora, w którym orkiestra symfoniczna towarzyszy dużemu aparatowi wykonawczemu, jakim jest chór. Należy do nich również Fantazja c-moll, która w nowy, jak na początek XIX stulecia, sposób prezentuje zestawienia takiego aparatu wraz z instrumentem solowym – fortepianem – i to w charakterze równorzędnego partnera orkiestry. Melodia głównego tematu fantazji wykazuje podobieństwa z muzyką finału IX Symfonii d-moll Beethovena.
 

Szanowno Państwo,
Bilety na koncert w dniu 13 grudnia zostały wyprzedane.
Zapraszamy na koncert w dniu 12 grudnia.

Lukas Geniušas

 

 

 

Partner Filharmonii