Festiwal Spotkań Kultur Caper Lublinensis 2016

 


 
FESTIWAL SPOTKAŃ KULTUR – CAPER LUBLINENSIS
 
 
4 czerwca 2016 (sobota), godz. 16.00

MUZYCZNA PODRÓŻ DO HISZPANII

Quatuor Europa

 

Cristian Ifrim – I skrzypce

 

Anna Radomska – II skrzypce

 

Renaldo Wójtowicz – altówka

 

Małgorzata Sęk – wiolonczela

 

Artur Kalicki – recytacja

 

Program:

 

F.J. Garcia Fajer  – Uwertura  Tobia

 

G.F. Telemann – Suita Don Kichot TWV 55:G10

 

L.Boccherini – Fandango

 

Pasodoble – Amparito La Roca

 

F.Chueca  – Zarzuela El Bateo
 

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny

 

 

10 czerwca 2016 (piątek), godz. 19.00


Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin   
 

POLSKO-UKRAIŃSKIE MUZYCZNE DIALOGI
 

Zespół kameralny „Kijowscy Soliści”

Roman Rewakowicz – dyrygent

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:
T. Opałka – HemiSphere na orkiestrę smyczkową
Z. Almaszi – Concerto grosso na orkiestrę smyczkową
I. Szczerbakow  – Warum na orkiestrę smyczkową
Z. Krauze – Aus aller Welt stammende na orkiestrę smyczkową
M.  Zieliński – Shinning II
O. Szymko – Sny starego lasu na orkiestrę smyczkową
W. Sylwestrow – Cicha muzyka na orkiestrę smyczkową
W. Kilar – Orawa na orkiestrę smyczkową

Koncert Zespołu Kameralnego „Kijowscy Soliści” pod nazwą „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi” jest swego rodzaju zwieńczeniem moich wieloletnich starań zbliżenia muzyki polskiej i ukraińskiej. Od pamiętnego „Wieczoru premier” we Lwowie w 1995 roku, z którego narodził się Festiwal Muzyki Współczesnej „Kontrasty”, gdzie przedstawiono wiele polskich utworów i polskich wykonawców, poprzez cykl koncertów w 2013 roku z muzyką Witolda Lutosławskiego z udziałem 10 ukraińskich orkiestr ważnych centrów kulturalnych Ukrainy do czterech Festiwali „Dni muzyki ukraińskiej w Warszawie”, jak również wiele innych przedsięwzięć, które prezentowały muzykę polską w Ukrainie i ukraińską w Polsce – to te mosty, które dzięki przychylności różnych instytucji i poszczególnych osób udało mi się zbudować w ciągu tych już ponad 20 lat mojej organizacyjnej i dyrygenckiej działalności. 
Chcę szczególnie wydzielić lwowski Festiwal „Kontrasty”, gdzie u jego początków przełamywaliśmy radziecki estetyczny paradygmat. I chociaż nie udało się to w pełni, to jednak występy wirtuoza instrumentów perkusyjnych Stanisława Skoczyńskiego, ezoterycznego kompozytora Mieczysława Litwińskiego, Zespołu „Nonstrom”, solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, przyjazdy symfonicznych orkiestr z Warszawy – Polskiej Orkiestry Radiowej i Orkiestry „Sinfonia Varsovia” – zbudowały rozpiętość estetyczną, która do dziś stawia „Kontrasty” wśród najważniejszych platform muzyki współczesnej Ukrainy. To także miejsce, gdzie swój estetyczny świat budowali Bohdana Frolyak, Bohdan Sehin, Mychajlo Szwed, Lubawa Sydorenko, Zoltan Almaszi – dziś wiodący ukraińscy kompozytorzy swego pokolenia. Nie mogę tu nie wspomnieć koncertowego tournee Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus” (także w Lublinie!), gdzie wykonane były utwory wymienionych i innych ukraińskich kompozytorów, stypendystów programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia”. Moje polsko-ukraińskie muzyczne mosty to także koncert poświęcony 20-leciu Niepodległości Ukrainy w Filharmonii Lubelskiej oraz prawykonanie Koncertu Fortepianowego Bohdany Frolyak z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej w 2012 roku i powtórzenie tego koncertu na Festiwalu „Wirtuozi” we Lwowie.  
W roku ubiegłym z Zespołem Kameralnym „Kijowscy Soliści” wystąpiliśmy w Polsce z koncertem pod nazwą „Koncert muzyki ukraińskiej – w solidarności z Ukrainą”. W tym roku z orkiestrą tą wykonujemy program pt. „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi”. Repertuar koncertu wypełnią utwory kompozytorów polskich i ukraińskich, zarówno tak znakomitych jak Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Walentyn Sylwestrow i Igor Szczerbakow, jak i twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie: Maciej Zieliński, Tomasz Opałka, Zoltan Almaszi i Oleksandr Szymko. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca jednak od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych – szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską immanencję estetyczną – raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. 

Roman Rewakowicz

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny
 
 

 

12 czerwca 2016 (niedziela), godz. 15.00

KONCERT CHÓRALNY

Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia lubelska”

Partie solowe:
Lucyna Bielska - sopran 
Anna Kabulska – sopran
Agnieszka Tyrawska-Kopeć – sopran
Elżbieta Branicka - alt
Bianka Maxim - alt
Michał Wajda Chłopicki – alt
Andrzej Gładysz - tenor 
Kamil Król – tenor
Nazar Łoziński - tenor 
Marcin Obuchowski – tenor
Dariusz Kowalski – bas
Tomasz Mazur – bas
Szymon Maxim - bas

Zespół instrumentalny:
Ewa Pukos – I skrzypce
Ewa Żołyniak-Adamska – II skrzypce
Aleksandra Rybak-Żymła – wiolonczela
Dominik Mielko – organy

Elżbieta Krzemińska – dyrygent

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

 Program:
Anonim (ze zbiorów po kapeli Kolegiaty w Łowiczu) – Magnificat
T. Albinoni  – Magnificat in G-minor
 
Miejsce: Kościół pw. św. Jana Chrzciciela Nałęczów
Wstęp wolny


 

19 czerwca 2016 (niedziela), godz. 16.00

 

KONCERT PIEŚNI
 
Hanna Samson – sopran
Maria Korecka-Soszkowska – fortepian

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:

M. Szymanowska – Pięć tańców na fortepian

V. Bellini – Cavatina Elwiry Qui la voce sua soave z opery Purytanie

G. Puccini – Walc Musetty Quando m'en vo z opery Cyganeria

F. Chopin – Preludium As-dur op.28 nr 17

F. Chopin – Preludium f-moll op.28 nr 18

F. Chopin – Preludium Es-dur op.28 nr 19

F. Chopin – Walc a-moll op.34 nr 2

F. Chopin – Walc F-dur op.34 nr 3

G. Donizetti – Cavatina Lindy z opery Linda di Chamounix

E. Kálmán – Czardasz, o Czardasz z operetki Księżniczka Czardasza

R.  Stolz – Zagraj mi cyganie walc z operetki Dama z portretu

I.J. Paderewski – Nokturn B-dur op.16 nr 4

I.J. Paderewski – Krakowiak fantastyczny H- dur op.14 nr 6

G. Verdi  – Aria Violetty È Strano! È Strano!  Sempre Liebera z I aktu opery Traviata

G. Verdi  – Sempre Liebera z I aktu opery Traviata

 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)

Wstęp wolny

 

 

19 czerwca 2016 (niedziela), godz. 20.00
 

KONCERT KAMERALNY

Anna Maria Adamiak – mezzosopran 
Robert Grudzień – organy, słowo o muzyce 

Program: 
R. Grudzień, C. Franck, G. F. Haendel, Jan z Lublina, Ch. Gounod, F. Schubert, 
F. Chopin, A. Vivaldi, G. Caccini, Z. Preisner
 
Miejsce: Klasztor oo. Franciszkanów w Kazimierzu Dolnym
Wstęp wolny
 
 
 
9 lipca 2016 (sobota), godz. 16.00

RECITAL FORTEPIANOWY

Dominika Szlezynger – fortepian
Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:
W programie utwory F. Chopina
 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny
 

10 lipca 2016 (niedziela), godz. 16.00

KONCERT PAMIĘCI LUBELSKIEGO LIPCA ’80

Grzegorz Cholewiński – skrzypce
Kwartet Lubelski
Łukasz Cholewiński – I skrzypce
Tomasz Kusiak – II skrzypce
Renaldo Wójtowicz – altówka
Marek Smorawiński – wiolonczela 

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:
A.Vivaldi – Cztery pory roku
 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny
 
 
 
17 lipca 2016 (niedziela), godz. 16.00
 
KONCERT KAMERALNY
 

Aleksandra Skoczek-Zapała – flet

 

Kazuko Tsuji – fortepian

 

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

 

Program:

G. Fauré, C. Debussy, Ph. Gaubert, J. Massenet, E. Satie, H. Dutilleux, F. Poulenc



 
FESTIWAL SPOTKAŃ KULTUR – CAPER LUBLINENSIS 
 
 
4 czerwca 2016 (sobota), godz. 16.00

MUZYCZNA PODRÓŻ DO HISZPANII

Quatuor Europa

 

Cristian Ifrim – I skrzypce

 

Anna Radomska – II skrzypce

 

Renaldo Wójtowicz – altówka

 

Małgorzata Sęk – wiolonczela

 

Artur Kalicki – recytacja

 

Program:

 

F.J. Garcia Fajer  – Uwertura  Tobia

 

G.F. Telemann – Suita Don Kichot TWV 55:G10

 

L.Boccherini – Fandango

 

Pasodoble – Amparito La Roca

 

F.Chueca  – Zarzuela El Bateo
 

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny

 

 

10 czerwca 2016 (piątek), godz. 19.00


Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin   
 

POLSKO-UKRAIŃSKIE MUZYCZNE DIALOGI
 

Zespół kameralny „Kijowscy Soliści”

Roman Rewakowicz – dyrygent

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:
T. Opałka – HemiSphere na orkiestrę smyczkową
Z. Almaszi – Concerto grosso na orkiestrę smyczkową
I. Szczerbakow  – Warum na orkiestrę smyczkową
Z. Krauze – Aus aller Welt stammende na orkiestrę smyczkową
M.  Zieliński – Shinning II
O. Szymko – Sny starego lasu na orkiestrę smyczkową
W. Sylwestrow – Cicha muzyka na orkiestrę smyczkową
W. Kilar – Orawa na orkiestrę smyczkową

Koncert Zespołu Kameralnego „Kijowscy Soliści” pod nazwą „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi” jest swego rodzaju zwieńczeniem moich wieloletnich starań zbliżenia muzyki polskiej i ukraińskiej. Od pamiętnego „Wieczoru premier” we Lwowie w 1995 roku, z którego narodził się Festiwal Muzyki Współczesnej „Kontrasty”, gdzie przedstawiono wiele polskich utworów i polskich wykonawców, poprzez cykl koncertów w 2013 roku z muzyką Witolda Lutosławskiego z udziałem 10 ukraińskich orkiestr ważnych centrów kulturalnych Ukrainy do czterech Festiwali „Dni muzyki ukraińskiej w Warszawie”, jak również wiele innych przedsięwzięć, które prezentowały muzykę polską w Ukrainie i ukraińską w Polsce – to te mosty, które dzięki przychylności różnych instytucji i poszczególnych osób udało mi się zbudować w ciągu tych już ponad 20 lat mojej organizacyjnej i dyrygenckiej działalności. 
Chcę szczególnie wydzielić lwowski Festiwal „Kontrasty”, gdzie u jego początków przełamywaliśmy radziecki estetyczny paradygmat. I chociaż nie udało się to w pełni, to jednak występy wirtuoza instrumentów perkusyjnych Stanisława Skoczyńskiego, ezoterycznego kompozytora Mieczysława Litwińskiego, Zespołu „Nonstrom”, solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, przyjazdy symfonicznych orkiestr z Warszawy – Polskiej Orkiestry Radiowej i Orkiestry „Sinfonia Varsovia” – zbudowały rozpiętość estetyczną, która do dziś stawia „Kontrasty” wśród najważniejszych platform muzyki współczesnej Ukrainy. To także miejsce, gdzie swój estetyczny świat budowali Bohdana Frolyak, Bohdan Sehin, Mychajlo Szwed, Lubawa Sydorenko, Zoltan Almaszi – dziś wiodący ukraińscy kompozytorzy swego pokolenia. Nie mogę tu nie wspomnieć koncertowego tournee Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus” (także w Lublinie!), gdzie wykonane były utwory wymienionych i innych ukraińskich kompozytorów, stypendystów programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia”. Moje polsko-ukraińskie muzyczne mosty to także koncert poświęcony 20-leciu Niepodległości Ukrainy w Filharmonii Lubelskiej oraz prawykonanie Koncertu Fortepianowego Bohdany Frolyak z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej w 2012 roku i powtórzenie tego koncertu na Festiwalu „Wirtuozi” we Lwowie.  
W roku ubiegłym z Zespołem Kameralnym „Kijowscy Soliści” wystąpiliśmy w Polsce z koncertem pod nazwą „Koncert muzyki ukraińskiej – w solidarności z Ukrainą”. W tym roku z orkiestrą tą wykonujemy program pt. „Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi”. Repertuar koncertu wypełnią utwory kompozytorów polskich i ukraińskich, zarówno tak znakomitych jak Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Walentyn Sylwestrow i Igor Szczerbakow, jak i twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie: Maciej Zieliński, Tomasz Opałka, Zoltan Almaszi i Oleksandr Szymko. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca jednak od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych – szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską immanencję estetyczną – raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. 

Roman Rewakowicz

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny
 
 

 

12 czerwca 2016 (niedziela), godz. 15.00

KONCERT CHÓRALNY

Chór Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia lubelska”

Partie solowe:
Lucyna Bielska - sopran 
Anna Kabulska – sopran
Agnieszka Tyrawska-Kopeć – sopran
Elżbieta Branicka - alt
Bianka Maxim - alt
Michał Wajda Chłopicki – alt
Andrzej Gładysz - tenor 
Kamil Król – tenor
Nazar Łoziński - tenor 
Marcin Obuchowski – tenor
Dariusz Kowalski – bas
Tomasz Mazur – bas
Szymon Maxim - bas

Zespół instrumentalny:
Ewa Pukos – I skrzypce
Ewa Żołyniak-Adamska – II skrzypce
Aleksandra Rybak-Żymła – wiolonczela
Dominik Mielko – organy


Elżbieta Krzemińska – dyrygent

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

 Program:
Anonim (ze zbiorów po kapeli Kolegiaty w Łowiczu) – Magnificat
T. Albinoni  – Magnificat in G-minor
 
Miejsce: Kościół pw. św. Jana Chrzciciela Nałęczów
Wstęp wolny 


 

19 czerwca 2016 (niedziela), godz. 16.00

 

KONCERT PIEŚNI
 
Hanna Samson – sopran
Maria Korecka-Soszkowska – fortepian

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:

M. Szymanowska – Pięć tańców na fortepian

V. Bellini – Cavatina Elwiry Qui la voce sua soave z opery Purytanie

G. Puccini – Walc Musetty Quando m'en vo z opery Cyganeria

F. Chopin – Preludium As-dur op.28 nr 17

F. Chopin – Preludium f-moll op.28 nr 18

F. Chopin – Preludium Es-dur op.28 nr 19

F. Chopin – Walc a-moll op.34 nr 2

F. Chopin – Walc F-dur op.34 nr 3

G. Donizetti – Cavatina Lindy z opery Linda di Chamounix

E. Kálmán – Czardasz, o Czardasz z operetki Księżniczka Czardasza

R.  Stolz – Zagraj mi cyganie walc z operetki Dama z portretu

I.J. Paderewski – Nokturn B-dur op.16 nr 4

I.J. Paderewski – Krakowiak fantastyczny H- dur op.14 nr 6

G. Verdi  – Aria Violetty È Strano! È Strano!  Sempre Liebera z I aktu opery Traviata

G. Verdi  – Sempre Liebera z I aktu opery Traviata

 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)

Wstęp wolny

 

 

19 czerwca 2016 (niedziela), godz. 20.00
 

KONCERT KAMERALNY

Anna Maria Adamiak – mezzosopran 
Robert Grudzień – organy, słowo o muzyce 

Program: 
R. Grudzień, C. Franck, G. F. Haendel, Jan z Lublina, Ch. Gounod, F. Schubert, 
F. Chopin, A. Vivaldi, G. Caccini, Z. Preisner
 
Miejsce: Klasztor oo. Franciszkanów w Kazimierzu Dolnym
Wstęp wolny
 
 
 
9 lipca 2016 (sobota), godz. 16.00

RECITAL FORTEPIANOWY

Dominika Szlezynger – fortepian
Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:
W programie utwory F. Chopina
 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny
 
 

10 lipca 2016 (niedziela), godz. 16.00

KONCERT PAMIĘCI LUBELSKIEGO LIPCA ’80

Grzegorz Cholewiński – skrzypce
Kwartet Lubelski
Łukasz Cholewiński – I skrzypce
Tomasz Kusiak – II skrzypce
Renaldo Wójtowicz – altówka

Marek Smorawiński – wiolonczela 

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

Program:
A.Vivaldi – Cztery pory roku
 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Wstęp wolny
 
 
 
 
17 lipca 2016 (niedziela), godz. 16.00
 
KONCERT KAMERALNY
 

Aleksandra Skoczek-Zapała – flet

 

Kazuko Tsuji – fortepian

 

Ewa Kuszewska – słowo o muzyce

 

Program:

G. Fauré, C. Debussy, Ph. Gaubert, J. Massenet, E. Satie, H. Dutilleux, F. Poulenc