XX FORUM Witolda Lutosławskiego "MOST"

XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST” 2016

 

Honorowy Patronat 
Rektor UMCS  prof. dr hab. STANISŁAW MICHAŁOWSKI

 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury 
i Dziedzictwa Narodowego 

13 maja 2016 (piątek), godz. 19.00
XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST” 
KONCERT SYMFONICZNY
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Adam Kośmieja – fortepian 
Kazimierz Aleksander Mazur – aktor 
Wojciech Michniewski – dyrygent 
Program:
J. Kornowicz – Wielkie Przejście (2013)
W. Lutosławski – Gry weneckie
R. Buczyński – Lamento na recytatora i orkiestrę symfoniczną (2013)
J. Kowalska-Lasoń – Śpiewam Nowoczesnego Człowieka (2011)
A. Panufnik – Muzyka jesieni
 
Wojciech Michniewski, dyrygent i kompozytor nigdy nie ukrywał fascynacji muzyką najnowszą. Dla mnie jako artysty jest frapująca, ponieważ trzeba dokonać intensywnej i wielostronnej pracy, żeby ją dobrze odczytać – wyznał miesięcznikowi Studio w 1997  roku. Najczęściej nie ma żadnych wzorców, wykonuje się ją pierwszy raz i wypatrzenie jej zawartości muzycznej, stylistycznej, intelektualnej wymaga – tak myślę – większej wyobraźni... Ona wymaga naprawdę specjalnego podejścia...
To „specjalne podejście” spowodowało, iż obecnie Wojciech Michniewski uznawany jest za specjalistę od współczesności. Współpracując z teatrami muzycznymi w Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu przygotował m.in. muzycznie prapremiery oper Elżbiety Sikory, Roxanny Panufnik, Pawła Mykietyna, Philipa Glassa, Pawła Szymańskiego i Krzysztofa Pendereckiego. W 1996 roku otrzymał „Fryderyka” za płytę z muzyką Witolda Lutosławskiego, a w 2004 nominację tej nagrody uzyskała kolejna, tym razem z interpretacjami muzyki Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara. W 2005 „za wieloletnie i kreatywne towarzyszenie polskiej muzyce współczesnej" uhonorowany został Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich.  
Na inaugurację jubileuszowego Forum Witolda Lutosławskiego maestro Michniewski wybrał kompozycje rodzimych twórców. Zabrzmią dzieła klasyków współczesności Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika oraz te najnowsze, powstałe w ostatnim dziesięcioleciu: Wielkie Przejście Jerzego Kornowicza – koncert fortepianowy, którego prapremiera odbyła się w Kijowie, nieopodal walczącego o demokrację Majdanu, Lamento na recytatora i orkiestrę symfoniczną z fragmentami Kazań sejmowych księdza Piotra Skargi Ryszarda Buczyńskiego oraz Śpiewam Nowoczesnego Człowieka – kompozycja orkiestrowa przedstawicielki najmłodszego pokolenia Justyny Kowalskiej-Lasoń. 
 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30, 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line


14 maja 2016 (sobota), godz. 18.00
XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST”
KONCERT KAMERALNY

KWARTEMIA PLUS
Agata Mrówczyńska – I skrzypce
Emilia Siepkowska – II skrzypce
Małgorzata Krasowska – altówka
Izabela Zagórska – wiolonczela
Karolina Hordyjewicz – fortepian 
Program:
T. Majerski – Kwintet w formie wariacji (1953)
G. Bacewicz – Kwintet fortepianowy nr 1 (1952)
 

Perły polskiej muzyki kameralnej lat pięćdziesiątych XX wieku wypełnią w całości program koncertu Kwartemii plus. Zabrzmią dwa kwintety fortepianowe, które dzieli zaledwie rok – rzadko prezentowany Kwintet w formie wariacji Tadeusza Majerskiego oraz jeden z dwóch kwintetów fortepianowych Grażyny Bacewicz.

Miastem Majerskiego, wybitnego polskiego pianisty i kompozytora był Lwów. Tam mieszkał, uczył, tworzył, tam też w 1963 roku zmarł. Majerski był artystą niezależnym, jednym z pierwszych polskich twórców, którzy tworzyli w technice dodekafonicznej. W latach stalinizmu nie poddawał się presji ideowej, krytycznie odnosząc się jednak do utworów nazbyt eksperymentalnych. Przez ostatnie półwiecze muzyka lwowianina pozostawała niemal zapomniana. Od niedawna na nowo wzbudza zainteresowanie, zwłaszcza wśród młodego pokolenia wykonawców.

I Kwintet fortepianowy pochodzi z czasów fascynacji Grażyny Bacewicz estetyką neoklasycyzmu. Tradycyjną czteroczęściową formę artystka wypełnia jednak materiałem dźwiękowym o silnej ekspresji i pełnym witalności.

 
Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line


15 maja 2016 (niedziela), godz. 10.30
Lub-smyki: XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST” 

godz. 10.30: Scena malucha (0-4 lata)
Miejsce: Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30 zł (osoba dorosła)
(liczba miejsc ograniczona)
Przejdź na stronę rezerwacji on-line


15 maja 2016 (niedziela), godz. 12.00
 Lub-smyki: XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST”
 
 
godz. 11.30: Warsztaty muzyczne (4+)
Bilety w cenie: 20 zł
(liczba miejsc ograniczona)
Rezerwacja biletów tylko telefoniczna: 81 53-15-112
 

godz. 12.00: Koncert familijny (4+)
 
 
 Dzień Polskiej Muzyki i Plastyki
 Dorota Laskowiecka -sopran
Aleksandra Barańska - obój
Grzegorz Barański - fagot
Agnieszka Schulz-Brzyska - fortepian
Teresa Krasowska - dyrygent
Młodzieżowa Orkiestra Kameralna  
Program:
G. Bacewicz  – tria na instrumenty dęte
M. Bembinow – Fantazja na orkiestrę smyczkową
„Lutosławski dzieciom” – wiersze Juliana Tuwima na głos i fortepian
 
Spotkanie z muzyką polską XX i XXI wieku, aktywny udział w koncertach, ciekawe warsztaty, zabawa z dźwiękiem, brzmieniem, barwą, eksperymenty muzyczne. 
 
Miejsce: Sala koncertowa FL (ul. M. Curie Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 20 zł (osoba dorosła), 10 zł (bilet ulgowy)
Przejdź na stronę rezerwacji on-line


15 maja 2016 (niedziela), godz. 18.00
XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST” 
KONCERT  SYMFONICZNO-CHÓRALNY
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej
 Małgorzata Rodek – sopran
Paweł Wakarecy – fortepian 
Gabriela Klauza – organy
Urszula Bobryk
 – dyrygent
Program: 

M. Dubaj – Canti movimenti na fortepian i smyczki (1986)
H.M. Górecki – Totus Tuus op.60
W. Lutosławski – Lacrimosa na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną
W. Kilar – Kyrie z Missa pro pace
M. Dubaj – Modlitwa Pańska na chór mieszany i smyczki - prawykonanie (2016)

 

Współczesna polska muzyka chóralna zabrzmi na koncercie Chóru Akademickiego UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej pod dyrekcją Urszuli Bobryk. W wykonaniu wykładowców, studentów i absolwentów lubelskiej uczelni usłyszymy dzieła trzech najwybitniejszych twórców II poł. XX wieku: Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i patrona imprezy Witolda Lutosławskiego. Zabrzmią też utwory związanego z Uniwersytetem Mariusz Dubaja.

Otwierające wieczór instrumentalny Canti movimenti na fortepian i smyczki pochodzi z 1986 roku. To kompozycja łącząca „minimal music” i ewolucyjność. Oparte na tekście Modlitwy Pańskiej chóralne Paternoster (2011) reprezentuje z kolei nurt religijny w twórczości lubelskiego twórcy.

Totuus Tuus, jeden z najbardziej znanych chóralnych utworów religijnych Henryka Mikołaja Góreckiego, wykorzystuje słowa znanego motta papieskiego. Jan Paweł II usłyszał go dwukrotnie podczas swej pielgrzymki do ojczyzny w 1987 roku: w trakcie uroczystości powitalnej na płycie lotniska oraz  przed rozpoczęciem nabożeństwa na Placu Defilad – 14 czerwca.

Świadectwem młodzieńczej twórczości Witolda Lutosławskiego jest przepełniona smutkiem i liryzmemLacrimosa (1937), jedyna zachowana część planowanego jako utwór dyplomowy Requiem. Przez szereg lat pozostawała utworem właściwie zapomnianym, a pamięć o niej odżyła w latach stanu wojennego, kiedy to znakomita śpiewaczka Stefania Woytowicz śpiewała jej wersję na sopran i organy w kościołach całej Polski.

Geneza kończącego koncert Agnus Dei Wojciecha Kilara związana jest z muzyką filmową. Chóralne Baranku Boży charakteryzowało postać jednej z bohaterek w niemieckim miniserialu telewizyjnym Król ostatnich dni. To, obok Draculi, jedyny przypadek w którym Wojciech Kilar zezwalał na estradową prezentację składników napisanej przez siebie ścieżki dźwiękowej.

Miejsce:  Sala koncertowa FL (ul. M. Curie-Skłodowskiej 5)
Bilety w cenie: 30, 25, 20  zł
Przejdź na stronę rezerwacji on-line
 


17 maja 2016 (wtorek), godz. 18.00
XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST” 
ESTRADA MŁODYCH
Koncert uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Lipińskiego oraz Szkoły Muzycznej I i II st. im . T. Szeligowskiego w Lublinie
Orkiestra Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. i. K. Lipińskiego w Lublinie
Lucjan Jaworski – dyrygent 
Orkiestra akordeonowa Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Lipińskiego 
Jan Bielak – dyrygent
Jakub Stefaniak – akordeon 
Orkiestra Szkoły Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie
Iwona Borcuch – dyrygent 
Program:
R. Galliano – Opale Concerto
K. Naklicki – Pasacaglia, taniec
H. Czyż – Canzona do barocco
P. Siek – Anamnesis – Dialogi Platońskie w trzech scenach – prawykonanie
R. Twardowski – Oberek
W. Kilar - OrawaM. Hertel – Pejzaże wiosenne

Koncerty młodych talentów, uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Lipińskiego oraz Szkoły Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego, stały się już tradycją lubelskiego Forum Sztuki Witolda Lutosławskiego. Towarzyszą nam od pierwszej jego edycji, prezentując najzdolniejszych młodych instrumentalistów. W tym roku wystąpią zespoły orkiestrowe obu placówek.

 

Z zespołem Szkoły im. K. Lipińskiego pod dyrekcją Lucjana Jaworskiego, Opale Concerto Richarda Galliano, zagra osiemnastoletni Jakub Stefaniak. Młody akordeonista zdobywał najwyższe laury na Lubelskim Przeglądzie Akordeonowym (Grand Prix, 2014), Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki w Solcu-Zdroju (2014), X International Music Festival and Competition for Young musicians Music Seasons in Prague ART-DUO MUSIC FESTIVAL (2015). Jako kolejna zaprezentuje się orkiestra akordeonowa pracująca pod kierunkiem prof. Elwiry Śliwkiewicz-Cisak, tym razem orkiestrę poprowadzi uczeń klasy akordeonu – Jana Bielaka. Zespół wykona Passacaglię i Taniec (na motywach dwóch pieśni lubelskich Krynżylikrynżyli i Zagrajcież mi) Krzysztofa Naklickiego.

 

Bardzo ciekawą propozycję przygotował zespół muzyków prowadzony przez Iwonę Borcuch, który do programu włączył utwór Pawła Sieka Trzy okna od wschodu na fortepian i 13 instrumentów. Po ukończeniu SM im. Szeligowskiego, Paweł Siek rozpoczął naukę w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jako stypendysta programu Erasmus studiował w Conservatorio di Musica Giuseppe Verdi di Milano. W 2012 roku otrzymał I i III nagrodę w I Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Kompozytorskim im. Marka Jasińskiego w Bydgoszczy. Jego utwory były wielokrotnie prezentowane w Polsce, we Włoszech i w Belgii (podczas European Music Festival for young people Neerpelt).

 
 
 
23 maja 2016 (poniedziałek), godz. 18.00
XX FORUM WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO „MOST” 
Zmiana terminu i godziny koncertu z 16 maja 2016
 
„Metropolis”
Seans filmu „Metropolis” (reż. Fritz Lang, 1927 r.)
Muzyka na żywo:
Agnieszka Makówka - sopran
Igor Gwadera – gitara elektryczna
Władysław Komendarek - fortepian
 

Metropolis to arcydzieło zaliczane do klasyki kina niemego, pierwszy obraz wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dzieło które Watykan umieścił wśród czterdziestu pięciu szczególnie ważnych filmów ze względu na jego wyjątkowe walory artystyczne. Od niemal stulecia film stanowi inspirację dla kolejnych pokoleń twórców. Tym razem projekcji obrazu Fritza Langa towarzyszyć będzie ścieżka dźwiękowa Władysława Komendarka, jednej z „żywych legend” polskiej muzyki elektronicznej. Do udziału w projekcie artysta zaprosił Igora Gwaderę, wysoko cenionego wirtuoza gitary elektrycznej, tworzącego wraz z Titusem (Acid Drinkers) grupę Anti Tank Nuni oraz wybitną śpiewaczkę, dysponująca przepięknym mezzosopranem Agnieszkę Makówkę. Świetnie znają ją bywalcy Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie śpiewa główne partie w operach G. Bizeta, W.A. Mozarta i G. Verdiego.

Połączenia historycznego kina, elektroniki, rocka i opery będzie wydarzeniem bezprecedensowym. Takiego wykonania w naszym mieście do tej pory jeszcze nie mieliśmy.